Kubur adalah rumah terakhir di dunia ini.
Siapapun kita di dunia ini, kubur adalah sama. Jasad disemadikan di dalam
tanah, dan kemudian mereput hancur. Tiada lagi kemegahan diri yang dikejar
selama hidup di dunia. Di dalam kubur, kita tidak dapat menentukan secara
fizikal terhadap kubur sendiri. Pihak yang akan menguruskan kubur kita adalah
ahli keluarga dan individu lain yang berkaitan dengannya.
Ada ahli keluarga yang ingin membina
bangunan atau binaan yang besar dan cantik sebagai tanda kasih sayang kepada si
mati. Di atas kubur itu dihiasi dengan sesuatu yang cantik dan menarik mata
memandang.
Di dalam Islam ada peraturan atau kaedah
pengurusan kubur, terutama binaan di atas kubur. Islam agama lengkap yang
menjelaskan apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan penganutnya.
Di sini diperjelaskan tentang binaan di
atas kubur seperti keterangan di dalam kitab Fiqh
al-Manhaji (1/617-618):
Makruh membina kubur sama ada di sebelah
dalam atau di luarnya dengan bahan yang menyerap bahang panas seperti simen,
batu kapur dan seumpamanya. Hal ini berdasarkan hadis, daripada Jabir RA,
katanya yang bermaksud: “Rasulullah SAW melarang pembinaan kubur dengan batu
kapur.” (Riwayat Muslim (970)
Walau bagaimanapun pembinaan kubur dengan
batu marmar dan seumpamanya adalah haram. Ini kerana perbuatan tersebut sangat bertentangan
dengan larangan Rasulullah SAW di samping terdapat unsur-unsur pembaziran yang
ditegah oleh syarak serta unsur-unsur kemegahan dan kebanggaan yang dicela oleh
agama.
Makruh tahrim meninggikan kubur dan membuat
binaan di atasnya sebagaimana yang dibuat oleh kebanyakan orang hari ini. Menurut
sunnah bahawa kubur tidak boleh ditinggikan melebihi sejengkal dari paras
tanah.
Hal ini berdasarkan hadis daripada Ali bin
Abu Talib, katanya, Abu al-Hayyaj al-Asadiy berkata yang bermaksud: “Aku menyampaikan
pesanan Rasulullah SAW kepadaku bahawa jangan ditinggalkan patung-patung
kecuali setelah engkau hancurkannya, begitu juga dengan kubur yang binaannya
tinggi kecuali setelah engkau ratakannya.” (Riwayat Muslim (969)
Larangan makruh ini dikuatkan dengan
realiti bahawa kematian itu adalah pemutus bagi kemewahan dan kecantikan yang
dibanggakan sewaktu hidup, sehingga jadilah kubur itu ingatan kepada kematian
bukan kemewahan.
Apatah lagi tidak boleh menggunakan harta
peninggalan si mati untuk tujuan binaan di atas kubur. Firman Allah SWT bermaksud:
“Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan
berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (harta benda,
anak-pinak pangkat dan pengaruh). Sehingga kamu masuk kubur.
(Surah al-Takathur, ayat 1-2)
Syeikh Ali al-Sobuni dalam Sofwah
al-Tafasir menyebut tafsir: “Maksudnya mereka itu yakni manusia terlalu
sibuk dan berbangga dengan harta benda, anak-anak, dan para pengkut sehingga
melupakan untu berbuat taat kepada Allah da meninggalkan persiapan
akhirat…sehinggalah kematian tiba kepada mereka. Lalu mereka dikebumikan di
dalam kubur-kubur.”
Catatan tambahan:
Syaikh Musthofa Al Bugho mengatakan, “Boleh
kubur dinaikkan sedikit satu jengkal supaya membedakan dengan tanah, sehingga
lebih dihormati dan mudah diziarahi.” (At Tadzhib, hal. 95). Hal ini juga
dikatakan oleh penulis Kifayatul Akhyar, hal. 214.
(Surah al-Takathur, ayat 1-2)
Imam Nawawi berkata, “Yang sesuai ajaran Rasul, kubur itu tidak ditinggikan dari atas tanah, yang dibolehkan hanyalah meninggikan satu jengkal dan hampir dilihat rata dengan tanah. Inilah pendapat dalam mazbab Syafie dan yang sealiran dengannya.” (Syarah Sahih Muslim, 7: 35).
Imam Nawawi juga ada mengatakan, “Terlarang memberikan semen pada kubur, dilarang mendirikan bangunan di atasnya dan haram duduk di atas kubur. Inilah pendapat ulama Syafie dan majoriti ulama.” (Syarah Sahih Muslim, 7: 37).
No comments:
Post a Comment