Dalam Islam, pelaku kesalahan jenayah
ditetapkan hukuman di dunia, selain menerima pembalasan di akhirat. Bagi
kesalahan membunuh terdapat dua bentuk hukuman boleh ditentukan kaedahnya iaitu
qisas dan diat.
Kaedah hukuman qisas ini ialah pesalah akan
diperlakukan sama seperti yang dilakukan oleh kepada pihak lain. Contohnya,
pesalah membunuh akan memenerima hukuman bunuh juga.
Manakala diat juga hukuman untuk kesalahan
membunuh, tetapi berlaku dengan tidak sengaja. Dalam keadaan ini, pesalah tidak
dijatuhkan hukum bunuh juga, sebaliknya dikehendaki membayar ganti rugi kepada
ahli keluarga mangsa dibunuh. Jumlah diat terbahagi dua iaitu ditentukan oleh
syarak dan tidak ditetap oleh syarak. Wang atau harta untuk dibayar diat
diambil dari harta pelakunya.
Perkara berkaitan gisas dan diat
berdasarkan kepada firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah, ayat 178
bermaksud: "Maka sesiapa (pembunuh) yang dapat sebahagian keampunan dari
saudaranya (pihak yang terbunuh) maka hendaklah (orang yang mengampunkan itu)
mengikut cara yang baik (dalam menuntut ganti nyawa), dan si pembunuh pula
hendaklah menunaikan (bayaran ganti nyawa itu) dengan sebaik-baiknya.
Dengan kata lain, walaupun qisas melibatkan
bunuh dihukum bunuh, waris boleh memilih sama ada memaafkan dan menerima
diat. Bahkan, tidak salah jika waris memaafkan sepenuhnya tanpa meminta
diat.
Di Malaysia, kesalahan jenayah bunuh
terletak di bawah undang-undang sivil. Kes bunuh disiasat mengikut
Seksyen 302 Kanun Keseksaan (Akta 574) yang membawa hukuman gantung sampai mati.
Biarpun hukuman kesalahan membunuh terletak
di bawah undang-undang sivil, hakikatnya ia ada sebahagian daripada kanun Islam
iaitu qisas yang membenarkan pembunuh dijatuhi hukuman bunuh.
No comments:
Post a Comment