Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, ulama
didifiniskan sebagai orang yang ahli dalam hal atau dalam pengetahuan
agama Islam.
Justeru, apabila disebut ulama, ciri
penting yang difahami umum ialah mereka yang mempunyai pengetahuan tinggi dalam
urusan agama. Ulama menjadi rujukan, membuat keputusan, mengurus dan menetapkan
sesuatu hal yang berkaitan agama.
Seperti kita sedia maklum, seseorang itu
tidak akan menjadi arif dalam sesuatu bidang jika dia tidak mempelajarinya. Di
sinilah peranan institusi pendidikan dalam melahirkan seorang yang pakar dan
arif mengenai ilmu tertentu.
Bidang ilmu bukan sekadar melalui belajar,
tetapi juga bagaimana aktiviti kajian, amalan dan penguatkuasaan itu dilakukan.
Keupayaan seseorang tidak mampu berdiri
dengan sendiri. Ia perlu disokong oleh organisasi yang dia mempunyai kaitan.
Dalam hal ini orang akan lebih dahulu melihat oraganisasi sebelum menilai
individu yang berada di dalammnya.
Perkara ini tidak dapat dinafikan kerana
organisasi itu sendiri telah menetapkan piawaian sebelum mengambil seseorang
menjadi ahli atau pekerjanya.
Jadi, dalam hal ini insititusi pengajian
Islam memberi satu kekuatan dan nama kepada ulama yang berada di dalam
organaisai itu. Contohnya, seorang ulama menjadi terkenal kerana dia dilahirkan
atau berada di sesebuah pondok terkenal. Orang akan menghormati dan menyakini
apa yang diperkatakan oleh ulama yang dihasilkan di sesuatu podok
terkenal.
Bayangkan, seorang ulama hanya mendapat
pendidikan di sebuah pondok tidak ternama dan sisterm pengajian yang tidak
tersusun dengan hanya sebilangan pelajar sahaja, sudah terntu ulama itu tidak
layak untuk mengaku sebagai ulama hasil dari pondok. Ulama sedemikian yang syok
sendiri mengenai keilmuannya.
Sebaliknya, kita mudah yakin dan menerima
ulama yang mendapat pendidikan di institusi yang dikenali dan kemudiannya
diterima pula bertugas atau menganggotai badan ulama yang berprestaj. Tentu
sekali, ulama itu mempunyai keyakinan lebih untuk memainkan peranan dan
fungsinya.
Seperti yang telah dinyatakan, ulama yang
aktif dan produktif dalam membincangkan sesuatu hal dan menyebarkan kepada
pihak lain akan lebih berkemampuan dan arif.
Jadi, peranan institusi menwujudkan suasana
tersebut amat penting. Mereka perlu berada dalam arus semasa dan perdana agar
mampu menjadi ulama kotemporari dan terkini.
No comments:
Post a Comment