Namun, terdapat
peniaga yang tamak ingin mendapat keuntungan yang lebih lumayan sehingga
sungguh melanggar etika sebagai peniaga. Tindakan salah paling ketara dilakukan
peniaga pada musim perayaan ialah menaikkan harga barang dan perkhidmatan,
tanpa alasan munasabah.
Pelbagai masalah dan
kerenah ditimbulkan banyak peniaga pada musim perayaan, sekaligus
memperlihatkan sikap tamak mereka. Mereka tidak bersyukur dengan rezeki lebih
berbanding biasa, sebaliknya mengambil kesempatan melakukan perbuatan tidak
bertanggungjawag. Sifat tidak bersyukur banyak keburukannya. Sebaliknya, Allah
akan menambahkan nikmat dan rahmatnya kepada sesiapa yang bersyukur.
Firman Allah
bermaksud: “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat)
kepadamu dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku
sangat pedih.” - (Surah Ibrahim, ayat 7).
Sikap peniaga itu
memperlihatkan sikap mementingkan diri. Tindakan yang dilakukan itu menyalahi
etika kontrek sosial yang sedia terjalin antara peniaga dan pengguna. Hal itu
secara langsung merosakkan hubungan, kepercayaan, rasa hormat dan keharmonian
urusniaga.
Disebabkan banyak
peniaga bertindak demikian, pengguna dibayangi perasaan tidak mempercayai
kejujuran peniaga. Untuk mendapat harga dan perkhidmatan terbaik, pengguna
terpaksa membuat pilihan antara satu peniaga dengan peniaga lain. Namun,
pengguna tiada pilihan melainkan terpaksa membeli atau menggunakan perkhidmatan
yang diperlukan, walaupun menyedari ada unsur penindasan.
Tindakan peniaga
tidak bertanggungjawab, satu amalan bertentangan dengan tuntuan agama dan juga
hubungan sesama manusia. Dalam amalan perniagaan ia disebut manipulasi harga
atau tindakan memperdaya pembeli atas kesempatan keadaan yang mana pembeli
‘terpaksa’ membeli biarpun diketahui harga telah naik.
Penindasan tidak
dibenarkan dalam apatah lagi wajud unsur penipuan. Peniga menaikkan harga
dengan alasan harga modal meningkat. Sedangkan hakikat sebenar peniaga
meningkatkan margin keuntungan mengambil kesempatan musim perayaan.
Peniaga memang
memerlukan untung di atas khidmat yang disediakan. Malah pembeli rela memberi
keuntungan kepada peniaga sebagai satu hubungan yang saling memberi kebaikan
antara peniaga dan pembeli. Peniaga mendapat keuntungan di atas usaha dilakukan
dan pembeli mendapat barang atau perkhidmatan disediakan oleh peniaga.
Margin keuntungan
sepatutnya sama sepanjang masa. Peniaga tetap akan mendapat untung besar
berniaga pada musim perayaan kerana pemintaan meningkat tanpa perlu
meningkatkan margin untung.
No comments:
Post a Comment