Yang di-Pertuan Agong boleh
memutuskan apa jua keputusan sama ada untuk memberi pengampunan penuh atau
mengurangkan jumlah hukuman dan denda dikenakan ke atas mana-mana individu yang
sedang dipenjarakan.
Perkara itu diperuntuk di bawah Perkara 42
Perlembagaan Persekutuan iaitu selepas baginda mendapat nasihat daripada
Lembaga Pengampunan.
Kuasa pengampunan ini ada dua, sama ada
baginda setuju untuk memberi pengampunan penuh iaitu dari segi sabitan serta
hukumannya atau hanya kepada pengampunan dari segi hukuman saja yang boleh
dikurangkan.
Baginda boleh membuat keputusan berdasarkan
budi bicara baginda.
Perkara 42(1) memperuntukkan Yang
di-Pertuan Agong berkuasa memberi ampun, tunda hukum dan lega hukum berkenaan
dengan segala kesalahan yang dibicarakan mahkamah tentera dan segala kesalahan
yang dilakukan di dalam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya;
dan Raja atau Yang di-Pertua Negeri sesuatu Negeri berkuasa memberi ampun,
tunda hukum dan lega hukum berkenaan dengan segala kesalahan lain yang
dilakukan di dalam negerinya.
Mengurangkan hukuman adalah menyentuh terma
lega hukum dalam Perkara 42(1) itu.
Dengan kata lain, skop pengampunan dibawah
Perkara 42 adalah luas. Ini termasuk kuasa untuk mengurangkan hukuman, menggantung
hukuman dan sebagainya sebagaimana ditafsir oleh mahkamah. Jadi skop
pengampunan itu luas sebagaimana jika sekiranya dibenarkan untuk mengampunkan
kesalahan, maka perkara lebih ringan seperti mengurangkan jumlah hukuman
penjara itu juga sebahagian daripada kuasa yang ada pada Agong.
Perkara 42 Perlembagaan Persekutuan adalah
berkaitan kuasa pengampunan dan sebagainya.
Perkara 42 (1) menyebut Yang di-Pertuan
Agong memiliki kuasa untuk mengampun, menunda dan melegakan hukuman bagi
kesalahan yang dibicarakan oleh mahkamah tentera dan dalam Wilayah Persekutuan
Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya manakala Raja atau Yang Dipertua Negeri
memiliki kuasa sama bagi kesalahan yang dilakukan di negerinya.
Perkara 42 (2) Perlembagaan Persekutuan
memperuntukkan tertakluk kepada Fasal (10) dan tanpa menjejaskan mana-mana
peruntukan undang-undang persekutuan berhubung peremitan hukuman kerana
kelakuan baik atau khidmat khas, apa-apa kuasa yang diberikan oleh
undang-undang persekutuan atau undang-undang negeri bagi meremit, menggantung
atau meringankan hukuman bagi apa-apa kesalahan boleh dijalankan oleh Yang
di-Pertuan Agong jika hukuman itu dijatuhkan oleh mahkamah tentera atau
mahkamah sivil dalam Wilayah Persekutuan dan kuasa itu boleh dijalankan oleh
Raja atau Yang Dipertua Negeri tempat kesalahan itu dilakukan.
Perkara 42 (3) pula menyatakan jika sesuatu
kesalahan dilakukan secara keseluruhan atau sebahagian di luar Persekutuan atau
di lebih daripada satu negeri, atau dalam keadaan yang boleh menimbulkan
keraguan di mana kesalahan itu dilakukan maka ia hendaklah dikira telah
dilakukan di negeri tempat kesalahan itu dibicarakan.
Sementara itu, Perkara 42 (5) menyatakan
Lembaga Pengampunan yang ditubuhkan bagi setiap negeri hendaklah terdiri
daripada Peguam Negara, Ketua Menteri dan tidak lebih tiga anggota lain yang
dilantik oleh Raja atau Yang Dipertua Negeri.
Peguam Negara boleh dari semasa ke semasa,
melalui surat cara secara bertulis, mewakilkan fungsinya sebagai anggota
Lembaga itu kepada orang lain dan Raja atau Yang Dipertua Negeri boleh melantik
mana-mana orang untuk menjalankan buat sementara fungsi mana-mana anggota yang
dilantik olehnya yang tidak hadir atau tidak dapat menjalankan fungsinya.
Menurut Perkara 42 (6), anggota Lembaga
Pengampunan yang dilantik oleh Raja atau Yang Dipertua Negeri hendaklah bagi
tempoh tiga tahun dan layak dilantik semula namun boleh, pada bila-bila masa,
meletakkan jawatan sebagai anggota Lembaga.
Perkara 42 (8) pula menyatakan Lembaga
Pengampunan hendaklah bermesyuarat dengan kehadiran Raja atau Yang Dipertua
Negeri dan Raja atau Yang Dipertua Negeri hendaklah mempengerusikan mesyuarat
itu.
Berdasarkan Perkara 42 (9), sebelum memberi
nasihat mengenai apa-apa perkara, Lembaga Pengampunan hendaklah menimbangkan
pendapat bertulis yang mungkin dikemukakan oleh Peguam Negara mengenai perkara
itu.
Menurut Perkara 42 (10), kuasa untuk
mengampun, menunda dan melegakan hukuman atau meremit, menggantung atau
meringankan hukuman yang dikenakan oleh mahkamah yang ditubuhkan di bawah
undang-undang yang mengawal selia hal ehwal agama Islam di Melaka, Pulau
Pinang, Sabah atau Sarawak atau Wilayah Persekutuan boleh dijalankan oleh Yang
di-Pertuan Agong sebagai ketua agama Islam di negeri terbabit.
Perkara 42 (11) pula menyatakan bagi maksud
Perkara itu maka hendaklah ditubuhkan Lembaga Pengampunan tunggal bagi Wilayah
Persekutuan dan peruntukan Fasal (5), (6), (7), (8) dan (9) hendaklah terpakai
secara mutatis mutandis bagi Lembaga Pengampunan kecuali sebutan mengenai Raja
atau Yang Dipertua Negeri hendaklah ditafsirkan sebagai Yang di-Pertuan Agong
dan sebutan mengenai Ketua Menteri hendaklah ditafsirkan sebagai sebutan
Menteri yang bertanggungjawab bagi Wilayah Persekutuan.
Sebenarnya, kuasa pengampunan yang dimaktubkan
dalam Perlembagaan Persekutuan dan Undang-Undang Tubuh Negeri atau Perlembagaan
Negeri ialah kuasa yang diwarisi zaman berzaman oleh institusi beraja negara
kita.
Kuasa pengampunan ini diguna pakai apabila
seseorang itu didapati bersalah oleh mahkamah sesebuah negara dan dihukum
dengan suatu hukuman.
Proses perbicaraan di mahkamah ialah proses
untuk menzahirkan tanggungjawab jenayah atas kesalahan yang telah dilakukan
bagi meletakkan hukuman ke atasnya atau dia hendaklah dipertanggungjawabkan ke
atas perbuatan jenayah yang dilakukan.
Selepas semua proses mahkamah itu berakhir,
dan mahkamah mendapati seseorang itu bersalah dan menggalas tanggungjawab
jenayah, maka dia hendaklah menjalani hukuman bagi kesalahan yang disabitkan
oleh mahkamah.
Selepas dipertanggungjawab bagi suatu
kesalahan jenayah oleh mahkamah, proses pengampunan boleh mengambil tempat.
Boleh dikatakan pengampunan ialah satu proses belas kasihan atau ihsan, dan
bukan semata-mata proses keadilan jenayah.
Di negara-negara tidak beraja, kuasa
pengampunan dilaksanakan oleh presiden. Dalam amalan di Amerika Syarikat
sebagai contoh, sebelum persaraan presiden, biasanya berlaku pengampunan kepada
mereka yang didapati bersalah dan dikenakan hukuman oleh mahkamah.
Bagi negara beraja, pengampunan satu kuasa
budi bicara yang lahir daripada institusi beraja dan ia ialah kuasa yang
sinonim dengan institusi beraja. Dari perspektif sejarah, ia dirangkum bersama
kuasa prerogatif raja yang lain, seperti kuasa untuk membuat pengisytiharan
perang dan menentukan hukuman mati.
No comments:
Post a Comment