Thursday 8 June 2023

BERSAMA MENJULANG SEMANGAT BANGSA

 
Ingat pesanan pujangga bangsa. Ada pepatah atau peribahasa mengajar kita agar lebih berani dan tegar dalam melakukan sesuatu usaha. Genggam bara api biar sampai menjadi arang. Pecahkan ruyung untuk mendapat sagunya.
 
Kita perlu segera membuat pembaharuan sikap dan minda. Jangan sekadar menjadi melukut di tepi gantang. Kita perlu menjadi juara, bukan sekadar menang sorak kampung tergadai.
 
Zaaba pernah berpesan agar amal perangai dan sikap bergantung pada diri kita sendiri. Usah mencari kambing hitam untuk dipersalahkan dan ditundingkan jari apabila kita gagal.
 
Budaya negatif yang merosakan jiwa bangsa perlu dibunuh segera. Hidupkan semangat Hang Tuah yang menjulang bangsa dan agama. Maka hendaklah yang bertatih segera berlari dan yang lemah perlu gegas berdikari.
 
Menyelamatkan bangsa itu adalah kewajipan dan bukannya perkauman. Namun, ia akan menjadi perkauman jika bangsa itu dibiarkan tidak lagi relevan.
 
Permulaan menyelamatkan bangsa adalah merubah diri sendiri. Kita tidak mampu untuk merubah orang lain. Berubahlah menjadi orang baik. Jujur dalam perjuangan. Ikhlas dalam setiap tingkah laku.
 
Jangan amalkan sikap telunjuk lurus, kelengkeng berkait yang
pada lahirnya kelihatan baik tetapi di dalam hatinya jahat.

No comments:

Post a Comment