Kereta api monorel mula beroperasi pada 31 Ogos 2003. Laluan
kereta api di pusat bandar raya Kuala Lumpur melibatkan sepanjang 8.6 kilometer
dan 11 stesen. Ia beroperasi di dua landasan selari bertingkat. Laluan monorel
ini menghubungkan hab pengangkutan KL Sentral di selatan dan Titiwangsa di
utara.
Laluan ini terdiri daripada satu laluan dua arah yang
menghubungkan kawasan-kawasan di dalam Kuala Lumpur yang sebelumnya tidak
dilalui oleh perkhidmatan kereta api yang lain, iaitu Brickfields, Bukit
Bintang, dan Chow Kit, dengan stesen LRT, MRT dan KTM Komuter yang terdapat di
KL Sentral, Muzium Negara, Hang Tuah, Bukit Bintang, Bukit Nanas dan
Titiwangsa. Jajaran dan bilangan stesen tidak berubah-ubah sejak tahun 2003.
Tren-tren terawal yang digunakan oleh Monorel KL adalah 10
set tren dua gerabak berganding kekal jenis Alweg. Setiap tren dapat
menumpangkan 158 orang sewaktu operasi biasa.
Gerabak-gerabak monorel dipasang oleh syarikat tempatan
Scomi Rail di kilang Rawang yang mempunyai landasan sendiri untuk ujian
tren
Monorel KL kemudian menaik taraf kepada tren empat gerabak. Tren-tren
ini juga dikilang oleh Scomi, kali ini mengikut reka bentuk sendiri iaitu
Sutra. Setiap tren ini boleh
menumpangkan 430 orang setiap perjalanan berbanding 213 orang untuk tren dua
gerabak.
Dua set pertama tren empat gerabak mula berkhidmat pada
Disember 2014, disusuli set-set selebihnya yang tiba secara berperingkat. Perkhidmatan
monorel menggunakan tren empat gerabak sepenuhnya mulai 23 Mei 2022.
Monorel KL dikendalikan oleh Rapid Rail Sdn Bhd (Rapid Rail)
No comments:
Post a Comment