Wednesday 16 October 2019

SILA BERHATI-HATI CARA PENIPUAN TERBARU


Di bawah ini adalah cerita individu dan keluarganya yang hampir menjadi mangsa penipun.  

"Saya menerima panggilan daripada seseorang yang mendakwa bahawa dia berasal drp sykt pembekal perkhidmatan mudah alih  dan dia minta saya menutup telefon saya selama 2 jam untuk kemas kini data internet 3G untuk beroperasi.

Semasa saya bergegas untuk mesyuarat, saya tanpa byk soal trus menutup telefon bimbit saya. Selepas 45 minit, saya berasa sangat mencurigakan kerana pemanggil  tidak memperkenalkan namanya.

Saya dengan cepat menghidupkan telefon bimbit saya dan melihat beberapa mesej dari ahli keluarga saya dan yang lainnya
dari nombor yang telah memanggil saya lebih awal.

Saya memanggil ibu bapa saya dan saya terkejut bahawa mereka terdengar suara saya yang sangat bimbang dan bertanyakan sama ada saya selamat.

Ibu bapa saya memberitahu saya bahawa mereka telah menerima panggilan daripada seseorang yang mendakwa bahawa mereka menculik saya dengan mereka meminta wang untuk membebaskan saya.

Panggilan yg begitu nyata dan ibu bapa saya juga mendengar 'suara saya' menangis dengan kuat meminta bantuan.

Ayah saya di bank menunggu panggilan seterusnya untuk meneruskan pemindahan wang. Saya memberitahu ibu bapa saya bahawa saya selamat dan meminta mereka untuk membuat laporan polis.

Selepas itu saya menerima panggilan lain dari seorang
lelaki bertanyakan  kepada saya untuk menutup telefon bimbit saya selama 1 jam dan saya enggan berbuat seperti yang diminta.

Mereka terus memanggil telefon bimbit saya untuk memastikan telefon saya sentiasa  sibuk sehingga panggilan lain tidak dapat dijawab  sehingga bateri habis.

Saya sendiri membuat laporan polis dan saya dimaklumkan oleh pegawai polis tersebut bahawa terdapat banyak penipuan seperti itu
dilaporkan.

Kebanyakan kes melaporkan bahawa mangsa sudah pun memindahkan  wang! Dan mustahil untuk mendapatkan kembali wang itu.

Berhati-hati kerana penipuan seperti ini berlaku kepada mana-mana keluarga kita !!!

Mereka sangat profesional dan sangat
meyakinkan semasa panggilan.

Jika anda diminta untuk menutup telefon bimbit anda untuk kemas kini oleh pembekal perkhidmatan, INGAT SEBELUM KENA!

Keluarga atau rakan anda mungkin menerima panggilan yang sama.

"Menjadi Selamat dan Tetap Alert!

Sila beritahu dengan keluarga dan rakan-rakan anda !!!

JANGAN HANYA MEMBACA, AMBIL PEDULI DAN SEBARKAN

sharing is caring

Salin dan tampal

No comments:

Post a Comment