Dahulu
guru dianggap pendidik dalam semua hal. Sebab itu, ibu bapa menyerah
sepenuhnya kepada guru tugas untuk mendidik anak masing-masing tanpa sebarang
perasaan rugu dan prejudis. Guru dianggap adiguru yang tahu dan bijak
dalam segala bidang.
Jadi,
guru boleh melakukan apa saja terhadap setiap pelajar perkara yang difikirkan
baik. Hubungan guru dengan murid ibarat seperti bapa dengan anak. Jadi,
amat mudah untuk guru pada masa dulu mendidik anak murid untuk menjadi insan
berguna kepada agama bangsa.
Namun,
segalanya sudah berubah. Guru hanya dianggap menjalankan tugas di
sekolah. Guru tidak boleh memandai untuk melakukan itu ini terhadap
muridnya. Silap hari bulan, guru akan disaman oleh ibu bapa pelajar
disebabkan sesuatu tindakan yang tidak disenangi.
Guru
sekarang dilarang keras merotan atau mendenda pelajar yang melakukan kesalahan
disiplin atau tidak mematuhi apa yang disuruh. Sedangkan perkara ini adalah
dianggap kaedah paling berkesan untuk mendisiplinkan pelajar.
Disebabkan
perubahan iklim batasan tugas atau kuasa guru, masalah disiplin pelajar semakin
menjadi-jadi. Pelajar sudah menjadi keras kepala dan tidak menghormati
guru. Perbuatan melanggar disiplin, buli, ponteng sekolah dan sebagainya
sudah semakin tidak terkawal.
Untuk
mengatasi masalah ini, kuasa guru perlu dikembalikan seperti dulu. Tindakan
merotan dan mendenda pelajar yang melanggar disiplin perlu diserahkan semula
kepada guru.
Namun,
pada masa yang sama, guru sendiri perlu bertindak bijak dalam menjalankan
tugas. Jangan terlalu ikut emosi dan tindakan keterlaluan.
Islam
mengajar kita secara berhemah dan berperingkat-peringkat. Jangan ambil
tindakan sebarangan. Amalan bersederhana itu dituntut oleh agama. Ini
sesuai dengan metodologi dakwah yang menekankan kepada kasih sayang dan memberi
tunjuk ajar.
No comments:
Post a Comment