![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiUPyuLNj3JUfnbMCAwq35tVt3hB9tfbjhhsEvyoMnwOGlfjbFLqS9uQZUhGTcjWxX4jQcxFaL8cqN9a5EE-bInkfdasy2gKW7rrRtWmpUEc4sNvEGoQ-sun_VswlbonDz4TOQGnC7l4yCv9TftQuJ3Rre7Euve1qexJ-6aQcZkaoIQ-xrD4uDcnX0gZu4/s320/SALAM.jpg)
Tahaluf siyasi adalah kerjasama dengan bukan Islam. Apa dilakukan mesti memberi manfaat Islam mendapat untung, dihormati, berkuasa, dominan, pandangan didengari dan hebat. Jika sebaliknya, tidak harus tahaluf siyasi, bahkan haram apabila Islam rugi, dihina, dipermainkan dan lemah.
Tahaluf siyasi membawa makna kerjasama harakah Islam dengan mana-mana pergerakan lain
yang tidak bermatlamatkan Islam di dalam perjuangannya. Kerjasama ini boleh
terjadi di dalam apa jua bidang yang dipersetujui bersama untuk sama-sama
menghadapi musuh yang sama.
Tahaluf
Siyasi juga kemungkinan boleh berlaku dengan gerakan yang pernah atau
berpotensi untuk menentang ideologi harakah Islam. Dalam suasana hari ini,
tahaluf siyasi yang dimaksudkan juga termasuk kerjasama dengan golongan bukan
Islam untuk menghadapi musuh yang sama.
Para
ulama haraki khususnya berbeza pandangan mengenai hukum melakukan kerjasama
dengan gerakan yang tidak bermatlamatkan perjuangan Islam. Sebahagian daripada
mereka dengan tegas menolak langsung sebarang usaha melakukan kerjasama ini
serta menghukumkan bahawa kerjasama ini sebagai haram.
Di
antara mereka ialah Sheikh Muhammad Qutb dan al-Syeikh al-Imam Abu Nasr
Muhammad bin Abdullah. Manakala di antara ulama yang mengharuskan tahaluf
siyasi ialah Dr Yusuf al-Qaradhawi, Dr Mustoffa al-Tohhan, al-Syeikh Muhammad
Ahmad al-Rasyid, Dr Solah al-Showi dan Dr Munir Ghahdban.
Dalil-dalil
yang dipegang oleh ulama yang mengharamkan tahaluf siyasi ialah firman Allah
SWT yang bermaksud: "Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu
mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi pemimpin-pemimpin(mu);
sebahagian mereka adalah pemimpin bagi sebahagian yang lain. barangsiapa
diantara kamu mengambil mereka menjadi pemimpin, Maka sesungguhnya orang itu
termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada
orang-orang yang zalim. (Surah al-Maidah, ayat 51)
Seterusnya firman Allah bermaksud: "Maka kamu akan melihat orang-orang
yang ada penyakit dalam hatinya (orang-orang munafik) bersegera mendekati
mereka (Yahudi dan Nasrani), seraya berkata: “Kami takut akan mendapat
bencana”. Mudah-mudahan Allah akan mendatangkan kemenangan (kepada Rasul-Nya),
atau sesuatu keputusan dari sisi-Nya. Maka kerana itu, mereka menjadi menyesal
terhadap apa yang mereka rahasiakan dalam diri mereka. (Surah al-Maidah, ayat
52)
Dakwa
mereka, kerjasama gerakan Islam dengan orang-orang kafir di atas dasar politik
akan menjauhkan lagi orang-orang Islam daripada mereka.
Islam mengharamkan sebarang jenis wala’ kepada kepada ahli kitab yang mempunyai
akidah yang hampir sama dengan Islam, apatah lagi wala kepada orang-orang kafir
yang akidah mereka langsung tidak mempunyai persamaan dengan akidah Islam.
Firman
Allah SWT yang bermaksud: "Pada keduanya terdapat dosa yang besar dan
beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar dari
manfaatnya." (Surah Al-Baqarah, ayat 219)
Ayat
di atas berkenaan dengan pengharaman arak dan judi. Namun jika dilihat dari
sudut tahaluf siyasi, kerjasama dengan musuh mungkin mendatang manfaat dari
beberapa sudut, bagaimanapun dari sudut yang lebih jauh iaitu ke arah
menegakkan hakimiah Allah SWT, ia tidak akan dapat dicapai.
Lantas, kerjasama akan menyebabkan terbantutnya usaha gerakan Islam untuk
menegakkan daulah Islamiah. Oleh yang demikian, kerjasama ini adalah haram
kerana lebih banyak mendatangkan mudharat daripada manfaat.
Manakala
bagi golongan ulama haraki yang mengatakan tahaluf siyasi sebagai sesuatu yang
diharuskan, mereka berpegang dengan hujah-hujah seperti Half al-Fudhul iaitu
satu peristiwa yang berlaku pada zaman jahiliyyah melibatkan perjanjian di
antara beberapa qabilah untuk menolong golongan yang dizalimi. Perjanjian ini
telah disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW.
Inilah
yang dimaksudkan oleh hadis baginda yang bermaksud: "Mana-mana perjanjian
yang dilaksakanan ketika jahiiyyah tidak akan ditambahkan (diubah) oleh Islam
melainkan semakin patut dilaksanakan".
Ia membawa makna mana-mana perjanjian di zaman jahiliyyah yang bermaksud
kerjasama dan silaturrahim tidak akan berubah ketika Islam melainkan ia lebih
patut untuk dilaksanakan. Ini kerana Islam tidak akan mengharamkan sesuatu
perkara yang baik.
Sekalipun
Nabi SAW menyaksikan perjanjian ini ketika jahiliyyah, tetapi kerana Nabi telah
memujinya semasa Islam, ia dianggap sebagai perkara yang baik. Ini menunjukkan
bahawa sekalipun yang berada dalam ikatan perjanjian itu orang-orang yang
berakidah salah, ia tetap dianggap perjanjian yang baik selagi mana tujuannya
adalah baik.
No comments:
Post a Comment