Monday 23 October 2023

BERSABAR SERTA BERDOA KETIKA HADAPI KESUKARAN

 
Sikap sabar dan tertib dalam melakukan sesuatu usaha penting untuk mencapai kejayaan. Seperti menaiki anak tangga, ia perlu dilakukan dari bawah satu persatu secara berperingkat-peringkat.
 
Sirah Rasulullah SAW menunjukkan bagaimana sikap sabar dan istiqamah dalam melaksanakan tugas menyebarkan Islam. Rasulullah SAW terpaksa menempuh kesukaran dan cabaran besar tanpa berputus asa dan jemu.   
 
Setiap perkara dilakukan mengikut sunnatullah. Sebab itu Rasulullah SAW sanggup berdepan dengan cabaran sebelum mencapai apa yang dihajati biarpun baginda boleh memohon terus kepada Allah SWT untuk jalan mudah. Allah SWT tentu akan perkenankan doa Rasulullah SAW sesuai kedudukannya sebagai kekasih Allah SWT.
 
Perkara ini dapat difahami melalui satu kisah Rasulullah SAW menolak permintaan Khabbab bin Al-Art agar memohon kemenangan segera bagi Islam. Kata Khabbab kepada Rasulullah SAW: “Mengapa engkau tidak mendoakan untuk kita Ya Rasulullah? Mengapa engkau tidak meminta kemenangan untuk kita?"
 
Lantaran itu, Nabi dengan muka yang merah terus duduk untuk menenangkan perasaan marah lalu bersabda: "Sesungguhnya orang-orang sebelum kamu telah disisir dengan sikat besi sehingga tergelupas daging dari tulang dan dibelah dua dengan gergaji, tetapi tidak memalingkan mereka dari agamanya. Demi Allah, ia akan memberi kemenangan kepada agama ini, sehingga orang yang berjalan dari Sanaa ke Hadral Maut tidak takut melainkan Allah, dan juga tidak takut serigala menerkam kambingnya, tetapi kamu minta disegerakan! (Hadis riwayat Bukhari).
 
Kita memang digalakkan berdoa memohon kepada Allah SWT, di samping berusaha dan bertawakkal. Apa yang dimaksudkan oleh Rasulullah SAW adalah kita perlu berusah untuk mendapat keredaan Allah SWT biarpun terpaksa berdepan dengan ujian amat besar. 
 
Setiap perkara dilakukan demi menegakkan agama mendapat pembalasan setimpal biarpun tidak membuahkan hasil seperti diharapkan. Allah SWT menilai berdasarkan niat dan keikhlasan melakukan sesuatu, bukannya berdasarkan apa yang mampu dihasilkan.  
 
Firman Allah SWT bermaksud: "Allah maha berkuasa atas segala sesuatu, Dialah yang mentakdirkan adanya kematian dan kehidupan untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu; siapakah di antara kamu yang lebih baik amalannya." - (Surah al-Mulk, ayat 1-2)  
 
Mereka berjihad di jalan Allah SWT perlu bersabar dalam menempuh apa juga cabaran. Sikap terburu-buru akan menimbulkan banyak kesan buruk. Jiwa yang tidak tenang mudah dipesongkan oleh syaitan. Sikap sabar, istiqamah dan bijaksana mesti diamalkan ketika berdepan dengan kepayahan dan halangan. 
 

No comments:

Post a Comment