Dengan
demikian, pengkategorian negara Islam atau negara kafir tidak didasarkan pada
seberapa banyak jumlah penduduk muslim atau kafir yang ada di negara tersebut,
tetapi ditentukan oleh hukum yang diterapkan dan kekuasaan yang mengendalikan
negara tersebut.
Madinah
dianggap negara Islam pertama. Sebelum hijrah Rasulullah SAW dan tertegapnya
ajaran Islam di Madinah, tidak terdapat negara Islam. Adapun Makkah dan
negeri-negeri di sekitarnya tetap berstatus darul kufur kerana syiar Islam
belum diamalkan di kawasan tersebut.
Biarpun,
pada ketika itu telah ada orang Islam tinggal, tetapi ia belum dikenali sebagai
negara Islam disebabkan tidak ada jaminan kebebasan dan keselamatan mengamalkan
ajaran Islam, sedangkan di Madinah, hukum-hukum Islam diterapkan dan
ditampakkan secara jelas, dan jaminan keamanan dalam dan luar negeri berada di
bawah tangan kaum muslim.
Perkara kedua dibuktikan mengenai kedudukan Madinah sebagai
negara Islam pertama adalah sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Sulaiman Ibnu
Buraidah bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Serulah mereka pada Islam. Jika mereka menyambutnya, terimalah mereka,
dan hentikanlah peperangan atas mereka, kemudian ajaklah mereka berpindah dari
negerinya (darul kufur) ke Darul Muhajirin (Darul Islam, yang berpusat di
Madinah), dan beritahukanlah kepada mereka bahwa jika mereka telah melakukan
semua itu maka mereka akan mendapatkan hak yang sama sebagaimana yang dimiliki
kaum muhajirin, dan juga kewajiban yang sama seperti halnya kewajiban kaum
Muhajirin (Hadis Riwayat Muslim).
Jelas
sekali, negara Islam adalah negara yang di dalamnya diterapkan hukum Islam,
sementara jaminan keamanannya ditanggung dan dikendalikan sepenuhnya oleh kaum
Muslim; tanpa memperhatikan lagi komposisi penduduk Muslim dan kafirnya.
Dr. Muhammad Khair Haekal menyatakan bahwa sesungguhnya dar al-Islam adalah istilah syari yang dipakai untuk menunjukkan realiti tertentu dari sebuah negara. Istilah dar al-kufr juga merupakan istilah syari yang digunakan untuk menunjukkan realiti tertentu dari sebuah negara yang berlawanan dengan negara Islam. Begitu pula istilah dar al-kufr, dar as-Syirk dan dar al-harb; semuanya adalah istilah syari yang maknanya bukan negara Islam.
Dr. Muhammad Khair Haekal menyatakan bahwa sesungguhnya dar al-Islam adalah istilah syari yang dipakai untuk menunjukkan realiti tertentu dari sebuah negara. Istilah dar al-kufr juga merupakan istilah syari yang digunakan untuk menunjukkan realiti tertentu dari sebuah negara yang berlawanan dengan negara Islam. Begitu pula istilah dar al-kufr, dar as-Syirk dan dar al-harb; semuanya adalah istilah syari yang maknanya bukan negara Islam.
Istilah
dar al-Islam dan dar al-kufr telah dituturkan di dalam
Sunnah dan atsar para sahabat.
Imam
al-Mawardi menuturkan sebuah riwayat dari Nabi SAW bahawa baginda pernah
bersabda: “Semua hal yang ada di dalam
Darul Islam menjadi terlarang (terpelihara), sedangkan semua hal yang ada di
dalam dar asy-syirk telah
dihalalkan.”
Maksudnya,
semua orang yang hidup di dalam Darul Islam, harta dan darahnya terpelihara.
Harta penduduk Darul Islam tidak boleh dirampas, darahnya juga tidak boleh
ditumpahkan tanpa ada alasan yang syari.
Sebaliknya, penduduk darul kufur, maka harta dan darahnya tidak terpelihara,
kecuali ada alasan syari yang
mewajibkan kaum Muslim melindungi harta dan darahnya.
Di
dalam kitab Al-Kharaj karya Abu
Yusuf dituturkan, bahwa ada sebuah surat yang ditulis oleh Khalid bin Walid
kepada penduduk al-Hijrah.
Di
dalam surat itu tertulis: "Aku
telah menetapkan bagi mereka (penduduk Hirah yang menjalin perjanjian dzimmah),
yakni orang tua yang tidak mampu bekerja, atau orang yang cacat, atau orang
yang dulunya kaya lalu jatuh miskin, sehingga harus ditanggung nafkahnya oleh
penduduk yang lain; semuanya dibebaskan dari pembayaran jizyah, dan mereka akan
dicukupi nafkahnya dari harta Baitul Mal kaum Muslim, selama mereka masih
bermukim di Darul Hijrah dan Darul Islam. Jika mereka berpindah ke negeri lain
yang bukan Darul Hijrah maka tidak ada kewajiban bagi kaum Muslim untuk
mencukupi nafkah mereka."
Ibnu
Hazm mengatakan: “Semua tempat selain
negeri Rasulullah SAW adalah tempat yang boleh diperangi; disebut dar al-harb,
serta tempat untuk berjihad.”
Para
fukaha juga telah membahas kedua istilah ini di dalam kitab-kitab mereka. Dengan
penjelasan para fukaha tersebut, kita dapat memahami syarat atau sifat yang
harus dimiliki suatu negara hingga absah disebut negara Islam.
Imam
al-Kasai, di dalam kitab Badai
ash-Shanai, mengatakan: Tidak
ada perbedaan di kalangan fukaha kami, bahwa darul kufur (negeri kufur) boleh berubah
menjadi darul Islam dengan terlaksana hukum-hukum Islam di sana. Mereka berbeza
pendapat mengenai darul al-Islam, bila ia boleh berubah menjadi darul
al-kufur?
Abu Hanifah berpendapat, negara Islam tidak akan
berubah menjadi negara kafir kecuali jika telah memenuhi tiga syarat:
- Pertama: telah jelas diamalkan hukum-hukum kufur
di dalamnya.
-
Kedua: meminta perlindungan kepada negara
kafir lain.
-
Ketiga: kaum muslim dan kafir zimmi
tidak lagi dijamin keamanannya.
Abu
Yusuf dan Muhammad berpendapat, “Negara Islam
berubah menjadi negara kufur jika di dalamnya telah tampak jelas hukum-hukum
kufur.
Di
dalam hasyiyah (catatan
pinggir) Ibnu Abidin atas kitab Ad-Durr
al-Mukhtar Syarh Tanwir al-Abshar disebutkan: “Negara Islam tidak akan berubah menjadi dar
al-harb….(kerana) contohnya, orang kafir dapat menguasai negeri kita, atau
penduduk Mesir murtad kemudian mereka berkuasa, atau diterapkan atas mereka
hukum-hukum kufur; atau negeri itu mencabut dzimmah (perjanjian untuk
mendapatkan perlindungan dari negara Islam), atau negeri mereka dikuasai oleh
musuh; salah satu hal tersebut tidak menjadikan negara Islam berubah menjadi negara
kafir jika telah memenuhi tiga syarat.
Adapun Abu Yusuf dan Mohammad berpendapat, cukup
dengan satu syarat saja, yakni diamalkan hukum-hukum kufur di negara itu, dan
ini adalah qiyas.
Syaikh
Muhammad Abu Zahrah memberi pendapat: “Barangkali
buah perbedaan di antara dua pendapat tersebut tampak jelas pada masa kita
sekarang ini. Kerana itu, jika pendapat Abu Hanifah itu diterapkan maka
negeri-negeri mulai dari wilayah barat hingga daerah Turkistan dan Pakistan
terkategori Darul Islam. Sebab, walaupun penduduknya tidak menerapkan
hukum-hukum Islam, mereka hidup dalam perlindungan kaum Muslim. Kerana itu,
negeri-negeri ini termasuk Darul Islam. Jika pendapat Abu Yusuf dan Muhammad
serta para fukaha yang sejalan dengan keduanya diterapkan maka negeri-negeri
Islam sekarang ini tidak terhitung sebagai Darul Islam, tetapi dar al-harb.
Sebab, di negeri-negeri itu tidak tampak dan tidak diterapkan hukum-hukum
Islam.
Di
dalam kamus fikihnya, Syaikh Sadi Abu Habib menjelaskan tentang Darul Islam dan dar al-harb sebagai berikut: "Menurut pengikut mazhab Syafi, dar al-harb
adalah negeri-negeri kaum kafir (bilad al-kuffar) yang tidak memiliki
perjanjian damai dengan kaum Muslim. Adapun Darul Islam menurut pengikut mazhab
Syafi adalah setiap negeri yang dibangun oleh kaum Muslim, seperti Baghdad dan
Bashrah; atau penduduknya masuk Islam, seperti Madinah atau Yaman; atau negeri
yang ditaklukkan dengan perang, semacam Khaibar, Mesir dan wilayah kota Iraq;
atau ditaklukkan secara damai; atau wilayah yang kita miliki dan orang kafir
yang hidup di dalamnya membayar jizyah.
Adapun
menurut pengikut Imam Ahmad bin Hanbal:“Darul
Islam adalah setiap negeri yang dibangun oleh kaum Muslim, seperti Bashrah,
atau negeri yang ditaklukkan oleh kaum Muslim, seperti kota Yaman.”
Abdul-Qadir
Audah menyatakan: "Darul Islam
adalah negeri yang tampak jelas di dalamnya penerapan hukum-hukum Islam, atau
penduduknya yang Muslim mampu menampakkan hukum-hukum Islam di negeri itu.
Termasuk Darul Islam setiap negeri yang seluruh penduduknya beragama Islam,
atau majoriti beragama Islam. Juga termasuk Darul Islam setiap negeri yang
dikuasai dan diperintah oleh kaum Muslim, walaupun majoriti penduduknya bukan
kaum Muslim. Termasuk Darul Islam juga setiap negeri yang dikuasai dan
diperintah oleh bukan Muslim, namun penduduknya yang Muslim masih tetap boleh menampakkan
hukum-hukum Islam, atau tidak ada satu pun halangan yang merintangi mereka
untuk menampakkan hukum-hukum Islam.
No comments:
Post a Comment