Dalam
kejuteraan pembinaan jalan raya atau lebuh raya, banyak jambatan dibina merentangi
sungai dan tasik. Namun, mungkin ramai tidak sedar banyak jambatan di negara kita
juga dibina merentangi antara dua puncak bukit dan lembah.
Kamus
Dewan Edisi Kedua mendefinisi jambatan sebagai titi besar yang dibina
merentangi sungai dan lain-lain untuk lalu lintas kenderaan dan manusia.
Terdapat empat jambatan tertinggi yang dibina melalui lembah atau lereng bukit di negara kita.
Laluan Jalan Berkembar Paya Terubong di Jalan Bukit
Kukus, Pulau Pinang merupakan jalan raya tertinggi di Malaysia.
Di laluan sejauh 3.825 kilometer, terdapat satu laluan
dengan ketinggian 61.5 meter menjadikan ia sebagai jalan raya paling tinggi di
Malaysia.
Jambatan kedua tertinggi ialah Jalan Rawang - Serendah, Selangor dengan ketinggian tertinggi ialah 58.2 meter.
Jambatan
yang dikenali Jalan Pos Blau - Lojing, di Lojing, Kelantan dengan ketinggian 52
meter adalah jambatan ketiga tertinggi di Malaysia.
Manakala
jambatan dengan ketinggian 48 meter Jalan Seremban - Kuala Pilah di Bukit Putus, Negeri Sembilan adalah yang keempat tertinggi
di Malaysia.
Ketika
melalui jambatan itu, pengguna tidak sedar bahawa mereka sebenarnya sedang melalui
di atas jambatan memandangkan tidak terdapat aliran sungai seperti kebiasaan yang
memerlukan pembinaan jambatan.
Pembinaan
jambatan di tempat tertentu dianggap lebih menguntungkan daripada membuat jalan
raya di atas tanah yang memerlukan teres bukit atau menimbus lembah antara bukit,
selain berdepan resiko dan kurang praktikal.
No comments:
Post a Comment